Varning Framtid

Titel: Varning Framtid (extra allt)
Genre: Science fiction
Författare: KG Johansson
Omslag: Gunilla Dahlblom
ISBN mjukband: 978-91-7819-693-7
ISBN ebok: 978-91-7819-697-5
Utgivningsår: 2020
Antal sidor: 190

Varning Framtid av KG Johansson

Kort presentation: 2010 gav LL-förlaget ut en liten bok i serien ”En lätt pocket”, novellsamlingen Varning: Framtid av KG Johansson. Den boken innehöll bara två noveller, ”CoBra” och ”De Lysande”. Den är nu utgången men återuppstår här i en betydligt fylligare version som förutom de två nämnda innehåller ytterligare ett antal science fiction-noveller, ett par deckarhistorier och fantasyberättelser, till och med ett operalibretto. Många av novellerna har placerat sig i olika tävlingar men andra är tidigare opublicerade. ”Bortom gränsen” kom att bli första kapitlet i romanen Beatrice, medan librettot Michelle hittills inte har komponerats; ”Bibliotekarien” är Lovecrafts mardrömmar på en stillsam svensk arbetsplats i dag, ”Membranen i mittens historia” är en historia som H.G. Wells glömde att skriva, medan ”Zap” är en genre i sig själv. Alla texter kommenteras kort av författaren.

Läsprov


Köp boken:

Köp via mobilen:

Recension:

I bokhyllan skriver:
Ser jag till allt sammantaget är det riktigt bra, lättläst men ändå med skärpa och humoristisk udd, ofta av den där sorten jag tycker så bra om. Vissa berättelser skärskådar företeelser i nuet och tankar om framtiden briljant, och framförallt är det underhållande levererat.

Stewe Lundin skriver i stewe.blogg.se:

Få kan som KGJ med små medel beskriva en förvriden verklighet så att den framstår som glasklar, som i inledande CoBra. Men ännu mer i det korta mästerverket Vid Brunnen som handlar om två rymdresenärer som passerar genom ett maskhål. Det är noveller som stannar kvar efter läsning, gnager i bakhuvudet och blänker till flera dagar efteråt.

Andre Loutchko skriver i Dast Magazine bland annat:

Det är lätt att imponeras av KGs mångsidighet. Många av novellerna har publicerats i olika tävlingar men andra är sedan tidigare opublicerade. Samtidigt säger det något om kulturarbetarens villkor i Sverige. De får slita hårt för att publiceras och synas. Alla dessa pärlor som faller i glömskan när tidskrifterna försvinner från hyllorna. Därför uppskattas en antologi som denna väldigt mycket.